T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
KONYA / EREĞLİ - Şehit Ömer Halisdemir İlkokulu

Rehberlik Servisi Nedir?

07-02-2020

REHBERLİK NEDİR? NE DEĞİLDİR?

Rehberlik ne değildir?

a) Rehberlik çocuğun elinden tutup yürütmek, bütün ihtiyaçlarını karşılamak değildir.

b) Rehberlik öğrenciyi korumak, her sıkıntıdan kurtarmak, problemlerini çözmek için doğrudan yardım yapma değildir.

c) Rehberlik öğrenciye öğüt vermek, telkinde bulunmak, tavsiye yapmak değildir.

d) Rehberlik öğrencilere test uygulamak, anket yapmak, fiş doldurmak dosya tutmak gibi rutin işler değildir.

e) Rehberlik okulda disiplini sağlama, öğrencileri tehdit etme, kontrol altında bulundurma, onları yargılama işi değildir.

f) Rehberlik idarenin istek ve arzularını öğrencilere empoze etmek, öğrenci ile okul idaresi arasında aracılık etmek işi değildir.

g) Rehberlik öğrencilerin devamsızlıklarını incelemek, karne yazmak sekreterlik yapmak değildir.

h) Rehberlik öğrenciyle ahbaplık etmek, sohbet yapmak, dertleşmek değildir.

i) Rehberlik bilgi vermek, ikna etmek inandırarak ve önderlik ederek çocukların davranışlarını etkilemek değildir.

 

Rehberlik Nedir?

a) Rehberlik öğrencinin kendisine yardım etmesi ağırlıklı çalışmalardır.

b) Rehberlik öğrencinin kendisini tanıması ortaya koyması, kendi kararlarını kendisi vermesi, kendi hayatını kendisi yönlendirmesi ve sonuçlarında sorumlu olması işidir.

c) Rehberlik isteklilik ve gönüllülüğe dayalı bir yardımdır.

d) Rehberlikte öğrenci hakkında hazırlanan test, anket, bilgi toplama amaç değil, öğrencilere yardımcı olmak için kullanılan araçtır.

e) Rehberlikte danışan öğrencilerin özellikleri ne olursa olsun, hasta olarak algılanmaz ve özelliklerine kişiliklerine saygı duyularak yürütülen çalışmalardır.

f) Rehberlikte ilişkiler tek yönlü olmayıp, rehber ile öğrencinin karşılıklı saygı, hak, sorumluluk işbirliğine dayalı bir etkileşim ilişkisidir.

g) Rehberlikte öğrenci hakkında edinilen bilgiler açık yakalama, tehdit etme baskı aracı olarak kullanılmayıp gizli ve özel her türlü bilgiler onun en verimli gelişimi için kullanılır ve gizli tutulur.

h) Rehberlik öğrencinin karşılaştığı veya ileride karşılaşacağı problemler için öngörü kazandırmak, problemlere hazır hale getirmek, çözüm için beceri ve anlayış oluşturmaktır.

i) Rehberlik bireyin benlik ve kişilik gelişimine yardımcı olmaktır.

j) Rehberlik disiplin işi değildir. Yalnız öğrencilere her türlü uyumları için, program ve birlikte yaşama, bilmeden hatalara düşmemeye yönelik kurallar hakkında bilgi verilebilir.

k) Rehberlik öğrencilerin her türlü eğitimi ve gelişimi için uygun ortam yaratmaktır.

l) Rehberlik sadece sorunlu olan öğrencilerin problemlerinin çözümüne yardımcı olma, onlara bir takım hizmetler sunmayla sınırlı değildir. Önleyici, yönlendirici, uyum sağlayıcı, geliştirici, bütünleştirici, aydınlatıcı fonksiyonlarıyla diğer öğrencilere de hitap etmektedir.

m) Rehberlik sadece psikolojik danışma değildir, rehberlik aynı zamanda bir kişilik hizmetleri topluluğu olarak sağlık, sosyal kültürel v.b hizmetleri de içermektedir.

 

REHBERLİĞİN AMAÇLARI NELERDİR?

         Rehberliğin amacı bireyin kendi olanakları içinde, fizyolojik, psikolojik, sosyolojik kültürel..v.b özelliklerini dikkate alarak, kendisini gerçekleştirmesini sağlıklı, mutlu ve başarılı bir yaşam sürmesini sağlamaktır. Rehberliğin amaçlarını belirgin ve liste halinde şu şekilde de sıralayabiliriz.

1. Bireyin kendi kendisini tanımasına ve anlamasına yardım etmek.

2. Ailesi ve çevresiyle sağlıklı ve dengeli ilişkiler kurmasına yardım etmek.

3. Problemlerinin çözümü için seçenek oluşturmak, problem çözme anlayış ve becerisini kazandırmak.

4. Başkalarına bağımlı ve başkaları tarafından yöneltilen, başkaları için yaşayan kişilik özellikleri yerine, bağımsız, kendi hayatına kendisi yönlendiren özgün kişilik özellikleri kazandırmak.

5. Bireyin kişisel ve toplumsal özelliklerinin gelişmesine yardım etmek.

6. İlgi istidat ve yeteneklerini açığa çıkarmak, geliştirmek.

7. Karar verme ve tercih yapma bilgi ve becerisini kazandırmak.

8. Bireyin zararlı tutum ve alışkanlıklardan korunmasına yardımcı olmak.

9. Bireye iş ve meslek imkanları konusunda bilgi vermek, yetenekleri doğrultusunda tercihler yapmasını sağlamak.

10. Bireye kendisini sürekli olarak geliştirmesi gücü ve anlayışını kazandırmak.

11. Verimli ders çalışma ve iş yollarını öğretmek.

12. Bireyin fiziksel, duygusal sosyal sağlığını koruma yollarını öğretmek.

13. Boş zaman etkinliklerini öğretmek.

14. Toplumsal sorunları kavramak ve gerekli hoşgörüye sahip olarak başkalarıyla birlikte yaşayabilmesi özelliklerini kazandırmak.

15. Okul ve çevreye uyumlarını sağlamaya yönelik tanıtım yapmak.

16. Yaşam felsefesi, ahlaki ve toplumsal değerler dizgesi geliştirmek.

 

Rehberlik ve psikolojik danışmanlık faaliyetleri kapsamında yapılan çalışmalar

•Psikolojik danışmanlık (Bireysel ve grupla psikolojik danışmanlık)
•Oryantasyon (Yeni durumlara alıştırma)hizmet
•Bireyi tanıma (Gözlem ve test/anket/envanter uygulamaları)
•Bilgi toplama 
•Yöneltme ve yerleştirme (Sosyal etkinlikler ÖSYM, alan/meslek/okul tercihleri)  Alan seçimi faaliyetleri kapsamında her öğrenci için "Alan Seçim Raporu"
•İzleme ve değerlendirme 
•Danışmanlık (Yayın çalışmaları, seminer, panel)

Öğrenciye Yönelik Faaliyetler

A) Eğitsel rehberlik faaliyetleri

•Okulu ve çevreyi tanıma ve uyum sağlama (Oryantasyon programı)
•Öğrenme ile ilgili olumlu tutumlar ve beceriler geliştirme
•Okul başarısını etkileyen faktörleri kavrama
•Karar verme, amaç belirleme, plan yapma ve yürütme
•Etkin ders çalışma yöntemlerini öğretme, 
•Toplum, okul ve sınıf kurallarını öğretme ve uygulama
•Okul-aile-toplum arasındaki ilişkileri kavrama
• Kişisel nitelikleri ile çalışma arasındaki ilişkileri anlama

B) Kişisel/Sosyal rehberlik faaliyetleri

•Kendini ve başkalarını anlama/ kabul etme
•Ailenin ve toplumun değerini anlama ve kabul etme
•Birlikte çalışmayı iş birliğini öğrenme
•Boş zamanlarını nasıl değerlendireceğini öğrenme
•Kendini tehlikelerden koruma ve yaşamı güvenli sürdürme
•Toplumun bir parçası olma duygusunu geliştirme
•Duygusal ve sosyal problemlerini çözme
•Kişisel-sosyal becerileri oluşturma ve geliştirme

C) Mesleki rehberlik faaliyetleri

•Kişisel yeterlilikleri ile çalışma ve iş yaşamı arasındaki ilişkileri anlama
•Karar verme, amaçları belirleme ve uygulamaya geçme
•Meslekleri inceleme ve mesleki tercihini belirleme
•Toplumsal gelişmenin iş yaşamını nasıl etkilediğini anlama      

D)Veliye Yönelik Faaliyet

•Bülten hazırlama
•Seminer, konferans, panel etkinlikleri düzenleme

•Anne-baba okulumun uyumuna yönelmiştir. 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 06.01.2020 - Güncelleme: 29.09.2022 10:29 - Görüntülenme: 983
  Beğen | 3  kişi beğendi